Inför ett betalsystem i kollektivtrafiken i hela landet

1992 bodde jag utanför Malmö. I dåvarande Malmöhus länstrafik fanns då ett enkelt och smidigt betalsystem i kollektivtrafiken, bestående av ett laddningsbart kort som du visade för en automat, varpå du tryckte antal zoner och rätt summa pengar drogs. Behövde du hjälp eller om du behövde ladda kortet gick det bra att göra det hos chauffören.

Exakt samma system fanns då i Östgötatrafiken. Faktum är att det gick att använda samma kort på båda ställena, fast det berättade de inte för någon. Antagligen hade de inte fixat ett system som fördelade pengarna till rätt aktör.

Några år senare, när jag bodde i Göteborg, infördes sms-biljetter. Det var smidigt och enkelt. Du sms:ade ett nummer och fick din biljett direkt till mobilen. Kostnaden kom på mobilräkningen.

Sedan dess har det bara gått utför. Jag frågar mig emellanåt om bolagen alls vill ha fler resenärer eller om de mest tycker att vi är till besvär. Västtrafik har infört ett system som tycks så komplicerat att även vana resenärer går bet på att göra rätt. Sms-biljetter går bara att använda om du i förväg registrerat dig, och det ska göras på olika ställen beroende på var i landet du vill åka. Jag som reser på många ställen behöver i förväg kolla upp varje enskilt bolag och hur det funkar hos just dem.

För turister till Stockholm som tänkt åka kollektivt rekommenderar jag att lägga in tid för ett längre besök på SL:s informationscenter på centralen. Fram tills nu har SL haft det mest primitiva betalsystemet i hela Norden med förbetalda remsor som stämplats med en manuell stämpel. Nu har de istället infört ett betalsystem som må vara tekniskt avancerat men är helt osynkat med dagens biljettpriser. När det beställdes hade SL enhetstaxa. Nu är det zoner som gäller och systemet är inte anpassat.

Tänk om bolagen bestämt sig för att ta avstamp i Malmöhus länstrafik och Östgötatrafiken 1992. Tänk om de valt att samarbeta och infört samma betalsystem i hela landet. Jag vet att det diskuterats.

Jag vill ha ett kort som laddas med pengar och kan användas i hela landet. Sen en enkel app kopplat till betalkortet, sms-biljetter där det räcker att du är registrerad kund hos telebolaget och ovanpå det möjlighet att köpa enstaka biljetter kontant i butiker eller med kort på själva bussarna eller tågen.

Kollektivtrafiken funkar bättre än sitt rykte och många fler borde testa att åka. Komplicerade betalsystem bygger spärrar framförallt mot nya resenärer. Varför göra det svårt när det skulle kunna vara så enkelt?

Hissa: Metros nyhetschef som hoppade in och betalade när jag saknade kontanter på färjan till Arholma.
Dissa: Avsaknaden av kortläsare vid köp av biljetter på vissa färjelinjer i Stockholms skärgård...

Maria Wetterstrand

Publicerad i Metro den 18 juni 

Böcker

Vad är miljö och 100 andra jätteviktiga frågor 

Maria Wetterstrand och medförfattaren Gabriel Liljenström ger svar på 100 av de viktigaste frågorna om ämnet miljö. Langenskiölds förlag 2014

Debatt

Ingen kan garantera evig tillväxt

Den ekonomiska krisen har gjort att flera sydeuropeiska länder haft en minskande bruttonationalprodukt under några av de senaste åren. I kölvattnet av denna negativa ekonomiska tillväxt ser vi förfärliga sociala konsekvenser. Ungdomsarbetslösheten är skyhög, fattigdom breder ut sig, välfärden försämras och människor som trott sig ha ett tryggt liv har tvingats lämna hus och hem.

Att i det läget lyfta fram behovet av tillväxtkritik kan tyckas något udda.
.


 Webbplatsen ligger i framkant och drivs av SpaceLoops CMS v.3.5.4